T.I.A.

Logbøger
Hej alle folk, vi glæder os til dette projekt! 🙂

The Innovators Alligators/gruppe 2

Vores logo:

Nøgleord der beskriver os:

Konkurrencemennesker

Engageret

Innovative

Samarbejdsvillige

Kreative

 

 

Kampråb: See you later alligator, after a while crocodile!

Fase 2 “forstå”

Vi har idag skrevet vores tanker ned på videnskortet og undersøgelsestrategikortet. Det gav os en god baggrund for hvad det egentlig er at vi skal arbejde med og hvordan vi kommer videre herfra. Vi fik også en masse gode ideer som vi så nu kan arbejde videre med.

De to plancher har sat skub i det hele, og på undersøgelsestrategikortet skrev vi bla. at vi har lavet et spørgeskema som er lagt ud på facebook, og skrevet til Johanne for at få svar på nogle af vores spørgsmål.

Derefter lavede vi hjertediagrammet, og det viste sig (efter det inviduelle arbejde), at vi havde mange af de samme meninger.

I slutningen af timen fremlage vi for resten af klassen. Det fungerede godt, og udover at vi alle fik sagt noget opdagede vi, at vi har et godt samarbejde. Det var også fedt at høre de andre grupper fra klassen, da det også gav noget inspiration, og så var det bare dejligt lige at samle op så man ligesom ved hvor langt de andre grupper også er nået.

Til næste gang, skal vi have lavet noget mere research derhjemme.

Resultateterne fra vores undersøgelse vist os at

 

Det her er billederne fra fasen “Idé-Poker”

Vi har lavet nogle forskellige “ide grupper” som viser vores ideer i store træk.

De to største ideer som vi har, og ønsker at arbejde videre på er

1: en form for “spøgelseshus” med vikingetema. Altså vi tænker at bygge vikingeborgen i rigtig størelse og så inde i lave en slags rutsjebane. Man kører rundt i huset i en slags vogne og Nonnebakkens historie vil blive fortalt imens. Vi vil formidle historien ved hjælp af fortælling fra højtalere og figure af vikinger der ligesom viser historien rundt om en, altså spiller at de f.eks. kæmper mod hinanden så det ligesom bliver virkeligt som om man faktisk kører rundt i vikingetiden. Vi tænker også at lave nogle ting derinde der prøver ens grænser af. F.eks. at man kører hen mod noget ild og så tror at man skal igennem det men det så stopper lige før man når derhen. Vi tænker nemlig at det ville være en spændende måde at opleve historien på og noget man ville huske. Enten ude foran eller inde i borgen skal der også være en evalueringsboks hvor man bla. kan sætte posters op eller bare skrive sin mening om turen i “vikinge spøgelses huset”

2: en slags labyrant + legeplads. Vi tænker at man skulle starte med at få fortalt eller kunne læse nogle informationer  og så få vist eller selv kunne se nogle af fundene fra Nonnebakken, derefter skal man så ind i labyrinten. Der vil være nogle spørgmsål under vejs med svarmuligheder. Man kan vælge at gå to eller tre forskellige veje alt efter hvilken svarmulighed man vælger. Hvis man svare rigtigt og dermed går den rigtige vej vil man komme videre til et nyt spørgmsål og nye veje, hvis man der imod svare forkert vil vejen føre til en blindgyde og man må gå tilbage og prøve en ny vej. Når man er kommet ind i midten, altså har gennemført labyrinten, vil være nogle steder at sidde og f.eks. snakke. Vi tænker at lave borde og bænke der er lidt afskærmet hvor man så kan hænge ud osv. Så nogle små siddekroge hvor man kan sidde med venner og veninder. Der skal også være et bålsted i midten som man også kan sidde omkring + nogle gynger for at gøre det lidt hyggeligt.

Det første billede viser vikingeborgen i en model. Det gik rigtig fint med at lave den og vi fik både lavet selve huset, vikinger inde i den, en rutsjebanevogn og en evalueringsboks.

Det andet billede viser en model af vores labyrint mm. Vi har lavet en tippi hvor der så er borde og bænke under, der er også en gynge og et bålsted. Det var lidt svært at bygge denne model, da vi ikke rigtig vidste hvordan vi skulle bygge det i 3d. Men ellers så gik det fint! Vi lavede også den fejl i starten at vi faktisk havde tænkt os at der også skulle være en legeplads i midten af labyrinten, den ide droppede vi dog, da vi tænkte at det ikke appelerede til unge men mere yngre børn. Så vi valgte bare at lave flere borde og bænke, da vi mener at unge magler et sted at være der er lidt “afskærmede” fra alt andet.

Det var rigtig sjovt at prøve at bygge modellerne og det gav os et overblik over hvad det egentlig var vi ville. Det var også fedt at få lov lige at være lidt kreativ!

Vi har nu valgt hvilken af vores ideer vi vil gå videre med, det blev “vikinge spøgelses huset” men dog tænker vi at der også skal være nogle afskærmede kroge med borde og bænke, da vi tænker at odense mangler sådan et sted. Så vi tænker at sætte dem udenfor borgen, måske afskærme dem lidt ved hjælp af buske og træer?

Udfordringen løses ved hjælp af det her “vikinge spøgelses hus” da der både kommer til at være fortælling, musik, stemning, damspil osv. alt imens man kører rundt i et vikinge univers. Det (tror vi) bliver en god og sjov måde at få historien om nonnebakken ind på uden at det bliver kedeligt på nogen måder!

 

Idépoker:

Modeller:

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har tænkt os at bruge: træ, lim + limepistol, stof eller et slags dyreskin, pudefyld, søm, maling og pensler til vores endelige model.

 

I morges stratede vi på at lave vores endelige model, og kom egenligt ret langet. Men så fandt vi ud af at vores idé var alt for stor, og begyndte at tvivle meget på om det var en mulighed. Men så begyndte næsten alle de andre grupper også at vivle på deres egen idé – om den var for stor til at værre en mulighed.

 

 

 

 

 

 

 

Det har været meget forvirende at være her i dag. Fordi at det hele har været meget rodet og svært.

Så eftersom vores idé var for stor valgte vi at skrotte vores idé sammen med de andre. Vi valgte så i stedet for at strate helt forfra på en idé sammen med de andre. Undtagen en gruppe som vaglte at køre vidre på deres idé.

 

Som sagt har vi slået os sammen til en ny gruppe: De små Giganter. Vi har bygget modeller, begyndt på en fremlæggelse og lavet en planche med vores proces og ide. Vores ide er at lave en app, vi kalder den Viking Walk. Det er en ny form for Pokemon-go, med vikinge tema. Spillet handler om at gå rundt i odense og scanne QR-koder, posterne vil indeholde historier og fakta om Nonnebakken og dens tid. Du vil møde vikinger på din vej rundt i Odense, de vil stille dig spørgsmål om den fakta du lige har læst. Svare man rigtigt får man mønter og liv, hvis man svare forkert mister man liv. Hvis man har mistet alle sine liv bliver man nød til at gå tilbage til Nonnebakken, for at “lade op” igen.

Vi glæder os MEGET til i morgen og er super optimistiske! Vi ses i morgen!