Odenses Stolthed – Logbog

Logbøger

Fredag d. 8 september 2017

Vi startede henne ved møntergården, og der fik vi et foredrag om hvad vi skulle lave den følgende dag. Derefter gik vi ned til, Nonnebakken(vikingeborgen). Der gennemgik vi en skattejagt og tog derefter tilbage til Møntergården. Da vi kom tilbage arbejdede vi med aktivitet 1, altså med kulturarv og vi lavede holdnavn, emblem og kampråb til vores gruppe. 

Kampråb: Vi er Odenses StoltHED, vi kæmper for vores by. HEY. Vi kan ikke blive ved med at synge denne sang for vi er Odenses stoltHED. Så så så… Odense Stolthed, de danske mestre. Vi er Odense Stolthed Hey Hey.

Udpluk fra videnskortet:

Hvad ved vi?

  • Der er ikke særlig mange der kender til borgen
  • Målgruppen er til unge på ca. vores alder
  • Harald Blåtand har opført den

Hvad tror vi, vi ved?

  • Den er fra slutningen af 900-tallet
  • Nonnebakken var den eneste danske vikingeborg, der lå i midten af byen.
  • Diameteren var 128 m.

 

Tirsdag d. 12 september 2017

Vi startede tirsdagen på at lave aktivitet 2 (videnskort), og derefter gøre vores “ væg “ fyldig. Vi hang vores logo og holdnavn op,  samt vores videnskort. Vi skrev logbog for i fredags og for i dag.

 

Torsdag d. 14 september 2017

Vi startede torsdagen ud med at lave en undersøgelsesstrategi. Det var en god øvelse og det gav hurtigt nye og gode ideer. Efter gik vi i gang med aktivitet 4: Research, og der fik vi en masse svar på vores spørgsmål fra undersøgelsesstrategien.

Udpluk fra undersøgelsesstrategien

Hvad skal vi finde ud af?

  • Livet i borgen?
  • Hvad blev der mere fundet?
  • Hvor mange mennesker kunne være i borgen?
  • Hvornår borgen præcist blev bygget?
  • Hvem der bestemte i vikingeborgen?
  • Hvad hed vikingeborgen?
  • Hvad ved folk om Nonnebakken? (Spørgeskema på dette)
  • Kan de lide historiefaget? (Spørgeskema på dette)

Svar fra research:

  • Navnet Nonnebakken hænger sammen med, at der i slutningen af 1100-tallet lå et kloster på stedet for søstre af benediktinerordenen. Klostret omtales i et dokument fra 1193, da kong Knud VI bekræftede privilegierne for Skt. Knuds Kloster. I dokumentet omtales nonnerne på Burg eller Borg – altså på den gamle borgbanke. Senere flyttede nonnerne til et kloster i Dalum.
  • Der blev fundet en dragtnål, fornemme sølvsmykker, en træspade, glasperler, en hestelås af jern, et vægtlod af bly og nogle jern økser.
  • Der kunne være plads til ca. 1000 mennesker.
  • I slutningen af 980.
  • Borgen blev opført af Harald Blåtand. Der har været forskellige høvdinger der har bestemt på borgen.
  • Nonnebakken.

 

Fredag d. 15 september 2017

I de to første lektioner lavede vi hjertediagram. Vi hang dem derefter op på væggen.                                                     Efter vi var blevet færdige med hjerte diagrammerne. Begyndte vi på at lave vores “sum up fase 2”. Men inden vi gjorde det helt færdigt, lavede vi et spørgeskema på vores undersøgelse som vi vil spørge nogle unge om.                    Vi har printet dem idag, så vi er klar til at tage ud og spørge på mandag. Vi begyndt så småt på aktivitet 6.                     På mandag skal vi ud og spørge folk om de vil udfylde vores spørge ark. Vi har planer om at nå til mindst fase 3 på mandag.

Udpluk fra hjertediagram:

Hvad vil vi have?

  • Bevægelse
  • Ting man kan prøve
  • Kort info
  • Sanser
  • Overskueligt
  • Virtuelt

Hvad vil vi ikke have?

  • Meget læsning.
  • Ikke noget hvor man kun skal kigge.
  • Alt for meget snak.

Spørgsmål til skema:

  • Hvad ved du om Nonnebakken? Vidste du der ligger en gammel vikingeborg der?
  • Synes du historiefaget er spændende?
  • Hvad ville gøre det mere spændende? Beskriv dit svar.

Sum up fase 2

  • Vi har lært lidt mere om selve processen i projektet.
  • Vi har lært noget mere om historien, og har hørt lidt mere fra målgruppen, via spørgeskemaerne.
  • Vi har fået et bedre overblik over hvad vi ved og hvad vi skal lave af produkt.
  • Vi er nået til det punkt i processen hvor vi skal til at lave ideer til produktet, og hvordan vi vil præsenterer det.
  • Vi vil gerne nå hen til det sted hvor vi skal lave et produkt og til at forberede produktet vi vælger at lave.
  • Vi kunne godt tænke os lidt feedback på vores hjertediagram.

 

Mandag d. 18 september 2017

Idag fik vi besvaret vores spørgeskemaer, det fik vi ikke meget ud af.

Derefter lavede vi i hele gruppen aktivitet 7, idé-poker. Vi kom frem til 1 bestemt ide som vi også har tænkt lidt i før. Vi fandt frem til noget med et mørke rum, med lys og aktiviteter man kan prøve. Vi vil gerne noget med sanserne.

Vi fandt også på, at man kunne lave en app som man kunne scanne koder og se små film på. Koderne kunne være rundt i rummet. 

Vi fremlagde vores sum up 6.

Idé-poker: Mørkerum

  • Sanser – se – høre – føle
  • Mørke rum
  • Skygger/illustrationer
  • Lys som kan styres med nogle knapper
  • Lytte
  • App (qr koder)
  • Briller man kan kigge igennem

Tirsdag d. 19 september 2017

Vi startede dagen med at gå igang aktivitet 8, hvor vi skulle lave en mini model af den model vi skal lave i rigtig form. Da vi havde lavet aktivitet 8 gik vi igang med aktivitet 9 hvor vi skulle skrive hvad vi skulle have med på vores model. Da vi så var færdig med den aktivitet, skulle vi igang med aktivitet 10 som vi ikke er blevet færdige med endnu. Næste gang skal vi gøre aktivitet 10 færdig og hvis det er muligt begynde på den næste.

Vores materialeliste til prototype:

  • Skotøjsæske
  • Sort maling og pensel
  • Posters/notes
  • 3D – briller (eller bare briller)
  • Printet billede fra Nonnebakken
  • Knapper
  • Snor
  • Lim og tape

 

Torsdag d. 21 september 2017

Vi startede torsdag med at fremlægge (anden gang) om vores ide. Vi fik meget god respons, så vi fandt hurtigt ud af, hvordan vi skulle lave vores store model. Efter den time gik vi i gang med vores store model. Vi fandt en stor papkasse og noget sort maling. Også gik vi i gang med at male hele indersiden af papkassen. Mere lavede vi ikke på papkassen i dag.

Vi vil gå i gang med at putte nogle ting ind i papkassen og forhåbentligvis færdiggøre den i morgen. Som sagt dekorere den og fylde den med de ting der skal være der. Her er en tegning af hvordan vi vil dekorere kassen: