Team overview

Logbøger

Carl Emil, Sebastian, Valdemar, Karoline, Rosa og Karen.

Gruppenavn: Team overview

Motto: Ik’ piv, keep it positiv!

Logo:

De 5 nøgleord:

1. Gode til at overholde aftaler

2. Kommunikation

3. Positiv indstilling

4. Gode ide’er

5. Godt overblik

 

Logbog:

Dag: 1
I dag fandt vi vores gruppe navn, logo og motto samt samlede info om situationen.
Dag: 2
I dag og i fredags har vi arbejdet med at forberede os til at gå i gang med projektet om nonebakken, ved det har vi brugt nogle hjælpe redskaber fra Møntergården. Vi fik nogle ark som hed videnskort og undersøgelses strategi – hvori der lå nogle spørgsmål som vi skulle besvare.

Videnskort:
Hvad ved vi?
Under Nonnebakken befinder der sig en vikingeborg, At der er ikke mange der ved hvad nonnebakken er, man har fundet skatte i borgen, den er bygget af Harald Blåtand, der har været en udgravning for nogle år siden.
Hvad tror vi vi ved?
der er ikke noget der viser den har været der, mange ældre ved ikke borgen har ligget der, unge har ingen interesse for borgen,
Hvad har vi brug for at vide?
Information om borgen, hvad der er muligt at lave,
Hvem skal vi spørger og hvor skal vi lede?
Ud og spørge unge om deres mening, muset, biblioteket,

Undersøgelsesstrategi:
Hvad skal vi finde ud af?
Hvad der gør nonebakken interesant? Hvor meget folk at villige til at gøre for at lære mere om stedet,
Hvordan finder vi ud af det?
ved hjælp af spørger unge eller skaffe andre interessante kilder,
Hvad/Hvem skal vi spørger?
Målgruppen, Ældre, Klasser på skolen, Facebook
Ansvars personer/personer
Os alle

Efter vi havde svarede på spørgsmålene gik vi igang med at brainstorme lidt omkring hvad vores ide kunne være. Vi kom frem til en app/spil ville være en god ide.

Dag 3:
I dag har gruppen besluttede at fokusere på vores spørgsmål.  Vi har tænkt os at splitte gruppen op så Sebastian, Karoline, Karen og Rosa går rundt og spørge elever på skolen mens Carl Emil og Valdemar laver en spørgsmål på facebook som folk kan svare på anonymt på følgende spørgsmål: Hvor gammel er du? Kender du til nonnebakken? Vil du besøge Nonnebakken? Hvis der blev lavet en app omkring nonnebakken, ville du så downloade den? Hvis man gjorde det mere spændende, ville det så være noget du vil besøge?

Dag 4:
Vi startede dagen ud med at splitte gruppen op som aftalt og vi gik i gang med at spørge ind. Resultaterne var meget blandede. I Sebastian, Rosa og Karoline forsøg var folk meget begejstret over ideen med en app. Imens i Carl Emil og Valdemars forsøg var man mere begejstret f0r ideen med et psysisk produkt. Men vi afventer stadig flere svar fra facebook.
Vi fik også lavet opgaverne Hjertediagram og aktivitet seks. Planen for mandag er at vi skal fremlægge aktivitet seks og fortsætte med syv.

Dag 5:
Vi startede i dag ud med ide poker. Det var ikke yderlige spændene eller lærerigt så vi gik hurigt videre til næste opgave. Den næste opgave gik ud på at lave modeller til vores ide. Vi splittede igen gruppen op så den ene halvdel af gruppen op.  Vi er kommet på de to ideer. En app hvor man er en viking hvor man skal samle smykker og kæmpe mod andre vikinger. Den anden er hvor man går i gennem vikingeborgen nonnebakken med virtuel reality briller og lære om fortidens hverdage.
Ide 1: World of vikings app

Ide 2: virtuel reality

Vi skulle derefter fremvise vores præsentation hvor vi evaluerede om hvor langt vi var kommede og om vores ideer. Derefter havde vi et gruppemøde hvor vi skulle blive enige om hvilken ide vi ville fortsætte med og hvilken vi skulle droppe. Efter lang tid diskussion blev vi i gruppen enige om vi fortsætter med vores virtuel reality ide da appen blev ret useriøs og ikke så lærerig. Og da vi hørte vi de andres fremlæggelse hørte vi de også lavede en app, så virtuel reality vandt.

Dag 6:
Vi starter dag seks ud med at lave aktivitet 9. Vi skal lave en Mock-up model.

   

Vi har valgt at lave det her virtuel reality spil.

VR står for virtual reality, når du har VR briller på, er det som om du er inde i spillet. Vi har tænkt os, at lave det sådan, at når der er en væg i virkeligheden, er der også en væg i spillet. Man kan så gå rundt der inde, og se hvordan en vikingeborg så ud. Man kan snakke med bestemte folk, og få fakta af dem. Vi har også tænkt os, at lave missioner, som man skal klare i vikingeborgen.

 

Hvorfor valgte vi VR?

Vi valgte VR, fordi vi synes, det var den bedste måde at vise vikingeborgen, der lå ved nonnebakken på. Vi synes også, det er en sjovere måde at få fakta om vikingeborgen på. Det kunne også være en god måde, at få folk til at være aktive på. Vi tænkte, at man kunne tage der ind med sin klasse, og lære om vikingeborgen, og hvordan det var dengang. Vi ville også synes, det var sjovere, hvis vi fik lov til det her, istedet for at gå og kede sig på et eller andet museum.

 

Nu skal vi vidre med aktivitet 11, som er sum up’en

 

Dag 7:

Idag startede vi med at lave en plan over, hvad vi skulle idag, og hvem der gjorde hvad. Vi skrev noget mere om hvad VR er

VR: VR står for virtual reality. Det er en en form for spil, hvor du har nogle specielle briller på så det føles som om du er inde i et spil.Vi synes det var en god ide at bruge VR briller til at vise vikingeborgen der stod ved nonnebakken, da man næsten er inde i borgen. VR har i de sidste par år steget meget i popularitet, så vi tænker at det ville både være spændende for unge mennesker da det er mere nyt og spændene end et museum, men også for ældre mennesker da du stadig får fakta om borgen mens du har dem på.  Vi vil gerne have meget fakta med i “spillet” for at man for cirka den samme mængde information som hvis du var på et museum.

Vi lavede også nogle spots i spillet hvor man kunne se folk fra landsbyen lave forskellige ting i deres hverdag.

Spot 1

To drenge på 11 der står og sparker til en sten, som fodbold den ene dreng falder og slår sit knæ og løber ind til sin mor i køkkenet hvor hun står og laver mad.

Spot 2

Den samme dame som før, står i køkkenet og laver mad, hun laver brød, og  hendes datter hjælper til.  Moren giver datteren brødet og hun løber over og giver det til smeden.

Spot 3

Smeden er i gang med at lave en økse, han stopper og tager imod brødet. Datteren spørger hvad han laver, og han forklare om ofring og siger farvel. Smeden laver øksen færdig og går over til ofring stedet.

Spot 4

Nogle mænd står omkring et bål. Smeden hiver en mand økse, og manden hugger hovedet af en høne og hænger den op på en statue af træ. Alle mændene stiller sig omkring bålet og mumler noget.

Lyngdal og Carl Emil er i gang med at lave aktivitet 13 som er at planlægge vores fremlæggelse.

Karen og Sebastian er i gang med at lave vores model om, så den bliver pænere.

i morgen skal vi uddele hvem der skal sige hvad i præsentationen og gøre præsentationen færdig, modellen skal også gøres færdig i morgen.

 

Dag 8:

Lige nu er Karen og Sebastian stadig i gang med at arbejde på vores model, Lyngdal og Carl Emil er i gang med præsentationen.

vi er blevet færdige med modellen, vi glæder os til at fremlægge. Da vi lavede modellen, prøvede vi på, at lave den pænere og mere rund, på det ligner en vikingeborg lidt mere.

 

Dag 9:

Carl Emil og Lyngdal gik fortsat i gang med manuskriftet, til vores fremlæggelse af vores ide. Sebastian er i Estland, så han er her ik længere. I mens Carl Emil og Lyngdal gik i gang med manuskrift, begyndte Karoline, Rosa og Karen på en planche. På planchen havde de tænkt sig at vise vores ide, og lave to overskrifter. Den ene overskrift skulle være “Processen” hvor de ville skrive noget om, hvordan vores ide har været gennem det her Fortidsvisioner. Den anden overskrift skulle hedde “Mangler” hvor de ville skrive noget om hvad vi kunne ha gjort, hvis vi havde noget mere tid at arbejde i. Det er hvad vi har arbejdet med i dag.

 

Dag 10:

I dag gik Carl Emil og Lyngdal i gang med at lave manuskrift færdig. Karoline, Rosa og Karen skulle i gang med at lave planchen færdig. De lavede de to overskrifter, og i den første hvor overskriften var “Mangler” skrev de følgende:

Hvis vi havde haft mere tid, havde vi arbejdet på at lave en bedre model, og havde udviklet spotsne og beskrevet mere hvad der skete

 

Dag 11:

 

Vi nåede ikke mere 🙂